zondag 18 september 2011

Ronde 7: De Nederlanders herstellen zich: 10 uit 15!


Vandaag kenden de Nederlanders een goede dag. Met 10 uit 15 kwamen zij slechts een punt tekort om de tot nu toe hoogste score (11 uit 15 in ronde 1) te evenaren. Anna Maja en Hugo zetten hun zegereeks voort en staan nu beiden op 5,5 uit 7. Jorden zag een sterk gespeelde partij op bord 1 helaas niet beloond en ging uiteindelijk ten onder in de complicaties.

Hieronder de opmerkingen van de spelers:

Lucas: Ik had zwart er kwam een Spaanse variant op het bord en ik speelde prima(hij ook)ik weet alleen niet 
zoveel van Spaans en hij wel, Ernst zei dat ik een plan moest  doen om mijn loper goed te zetten heb ik niet gedaan toen verloor ik. Ja ja zo belangrijk zijn Lopers!

Jorden: Ik speelde echt goed maar ik zag de winst niet zoals Peng duidelijk maakte moest ik 23.Lxh7+ doen daarna was het nog steeds onduidelijk maar na een blunder was het niks meer ik offerde nog een dame en toren maar uiteindelijk verloor ik toch nog.

Hugo: Ik speelde een verschrikkelijke opening tegen een Turkse IM. Gelukkig speelde hij niet doortastend genoeg, waardoor ik een tikkeltje beter kwam te staan. Na duizelingwekkende complicaties kreeg ik een toreneindspel met een pion meer. Uiteindelijk offerde ik mijn extra pion en daardoor kreeg ik een makkelijk gewonnen eindspel.

Catheleijne:  Ze speelde een variant in de Najdorf die we nog niet hadden doorgenomen, tenminste niet meer dat ik wist. Tijdens het cruciale moment dacht ik te kort na en al snel stond ik een dame achter. Weer verloren dus.

Thomas: Ik speelde voor de 2e keer tegen een Turk met wit met links naast mij een Turk en tegenover mij een Turk. De vorige keer verloor ik, maar nu won ik. Mijn Anti-Marshall ging echt goed, want ik speelde c3 en toen kwam ik alsnog in een soort van Marshall terecht. Toen verloor ik de geofferde pawn weer, waardoor hij dus actief stond zonder een pawn achter. Daarna speelde hij onnauwkeurig en kon ik met Lxf7+ overnemen.

Robby:  ik speelde een beetje een saaie partij, ik verloor een pion, maar door ongelijke lopers was het remise.


Robin:  ik kreeg mijn voorbereiding op het bord en ik kwam daarna goed te staan daarna had ik zijn dame een beetje opgesloten en moest hij een loper offeren daarna had ik zijn dame als nog ingesloten.

Maaike: Ik speelde best wel een goede partij want door onnauwkeurigheid van haar in de opening kreeg ik het loperpaar en een goede stelling. Ik deed een pionoffer, ze nam het aan wat niet zo goed was, en mijn stukken stonden super actief, ik won een kwaliteit en meteen daarna de partij.


Lucie: Ik speelde weer Engels, en zij reageerde met de manier die ik met de voorbereiding op het bord had, dus ik wist er goed op te reageren. In de opening blunderde ze een kwaliteit weg, en ze bood toren, dame en loperruil aan terwijl ze achterstond, dus ik blij aannemen. Ik creƫerde een vrijpion en ze gaf op.


Anna Maja: Ik bereidde me op Spaans voor maar dan komt er een Najdorf… Heel handig. Ik speelde volgens Thomas W. de hoofdvariant terwijl we 3 dagen geleden juist afweken van de hoofdvariant. Het werd best eng, zij viel aan bij mijn koning en ik viel aan bij haar. Zij was heel veel eerder maar uiteindelijk had ik een mooi dekkend paard op a2. Toen mocht ik weer aanvallen en haar koning kwam erg open. Uiteindelijk ‘’offerde’’ ze een stuk. Later was dat gewoon slecht en later verloor ze een volle dame. Me 3e dame dit toernooi dat ik heb gewonnen. En ik denken dat het moeilijk is om een dame te winnen hier. Daarna gaf ze gewoon op, bijna mat geweest.

Sophia: Ik had een hele spannende en lange partij! Ik was 5 uur bezig. In het middenspel offerde ik een kwaliteit voor een pion, wat niet goed was. Maar later maakte ze een paar foutjes, waardoor ik de kwaliteit samen met een paar pionnen terugwon en drie pionnen voor kwam te staan. Ik gaf er 1 weg, zodat ik een eindspel met twee pionnen meer zou hebben. Maar dat was nog niet zo makkelijk, want al mijn pionnen waren vastgelegd, maar uiteindelijk lukte het me om het te winnen.


Willemijn:  Ik kwam met zwart in een Alapin, waar ik beter kwam te staan. Ik verzuimde haar Zwartveldige loper te ruilen voor mijn paard. Toen kwam zij beter te staan en kwam ze in een gewonnen eindspel. Daar bood ik remise aan en dat nam ze aan.


Mahsa: Ik kwam goed uit de opening maar gaf het daarna weg waardoor ik een pion achter kwam te staan. Daarna dacht ik dat ik een trucje had wat dus niet zo was en daardoor stond ik opeens een kwal achter. Maar op het eind dacht mijn tegenstander dat het eindspel gewonnen was voor haar en daarom gaf ze het kwal weer terug. Ik kwam toen terecht in een toreneindspel met een pion minder. Het was remise maar ik deed een domme zet waardoor het alsnog verloren was.

Evie: Ik kreeg Scandinavisch op het bord. In mijn voorbereiding had ik gezien dat als ze een bepaalde zet niet zou Doen ik iets beter zou komen te staan. Ze speelde die zet niet en ik ging aanvallen. Ze moest een kwaliteit geven om haar koning enigszins veilig te houden. Uiteindelijk gaf ze op omdat ze nog meer zou verliezen, omdat haar koning nog steeds niet veilig was.

Roger: Ik speelde hem helemaal weg in het begin van het middenspel, maar deed toen iets onhandigs en kwam wat passiever te staan. Toen kon ik remise afdwingen maar ik wou per se winnen en kwam terecht in een minder eindspel. Toen had ik nog een tactisch grapje en won een stuk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten