zaterdag 17 september 2011

Ronde 6: Hugo en Anna Maja stomen op!

Vandaag hadden de Nederlanders met slechts 6 uit 15 een zeer zware dag. Lucas had zich de afgelopen rondes op wonderbaarlijke wijzen uit verloren stellingen weten te redden, maar moest nu toch zijn meerdere erkennen. Gelukkig viel er ook positief nieuws te melden. Jorden speelde remise en handhaafde zich aan de kop van het klassement. Hugo en Anna Maja wonnen beiden zeer overtuigend van een sterke tegenstander (beide partijen zijn zeer de moeite van het naspelen waard!) en staan keurig op 4,5 uit 6. Voor Hugo was het alweer zijn derde overwinning op rij.

 

Hieronder de opmerkingen van de spelers:

Lucas: Ik had een vrijpion maar die bleek volgens Ernst niet goed te zijn, hij had erg goeie paarden en ik erg slechte lopers ze werkten totaal niet samen en de stelling was gesloten toen verloor ik omdat mijn lopers krommer waren dan bananen

Jorden: Ik kwam goed uit de opening en miste ik kon zelfs ergens beter komen te staan maar omdat ik te snel speelde miste ik die. Na een tijdje was het gelijk en werd het remise

Hugo: Ik speelde vandaag tegen een Serviër met ongeveer 2400. De opening was een groot succes, hij rokeerde vervolgens lang en dat was een beetje dubieus. Ik zette al mijn stukken/pionnen naar de damevleugel en toen ging hij best hard mat.


Zeer fraaie overwinning voor Hugo!

Catheleijne: Ik kreeg een Kalashnikov en ik speelde het met Lg5 dat was fout. Toen kwam ik 2 pionnen achter te staan, en kon ik na een tijdje opgeven.

Thomas: Ik kwam in de Najdorf met 6.Le3 Pg4 met zwart. Daarna won ik een stuk voor 2 of 3 pionnen, maar hij had best irritante compi voor het stuk. Maar als ik het perfect had gespeeld niet genoeg. Daarna speelde ik op de 40e zet (in tijdnood) denk ik de blunder Dxa2, waarna ik in een verloren eindspel terecht kwam.

Robby: in de Najdorf  ruilde ik zijn goede loper voor een paard,. Daarna verslechterde ik zijn pionstructuur. Uiteindelijk had ik een dame en hij een toren. Toen gaf hij op.

Maaike: Mijn partij was de hele tijd nogal onduidelijk, dus ik ruilde wat want ik dacht dat dat een duidelijkere en ook betere stelling op zou leveren, alleen het was nog steeds heel moeilijk en het voordeel bleek toch in haar handen te liggen en ik maakte meteen daarna een blunder, dus ik verloor.


Anna Maja en Maaike naast elkaar

Anna Maja: Ik moest vandaag tegen een 4e geplaatste ratinger, best goed dus. Ik ging een verrassingsopening beginnen, ik speel normaal Kalashnikov maar nu speelde ik voor het eerst Frans. Ze ging in de Steinitz-variant snel lang rokeren wat een beetje slecht blijkt later met c4. De hele koning van haar viel open en ik offerde er een stuk voor. Ze verloor de dame en dus zo de partij. In de partij had ze ook nog op 1 zet een uur na zitten te denken!

Robin: ik kreeg Scandinavisch tegen en kwam goed uit de opening ik ruilde daarna de dames en dat was niet goed daardoor kon hij op de damevleugel een minderheids aanval beginnen ik wist er voor te zorgen dat zijn aanval mislukte maar maakte een paar zetten daarna gaf ik een pion weg.

Lucie: Ze speelde mijn eigen opening tegen me (Engels), en ik reageerde er best goed op, maar ik ging helemaal mee in mijn aanval waardoor ik per ongeluk een stuk verloor. Ik zag nog wel remisekansen of misschien zelfs winstkansen, maar ze zag het steeds op tijd.

Sophia: Ik kreeg een onverwachte opening, die ik niet helemaal goed deed. Uiteindelijk kwam ik wel oke te staan, maar blunderde een stuk weg.

Willemijn:  Ik kreeg de moderne verdediging tegen me. Ze speelde dit niet goed. Daardoor kwam ik goed te staan en won ik 2 stukken tegen een toren. Toen kon ik het uitspelen.

Mahsa: In de opening had ik weinig ruimte waardoor mijn stukken nogal passief stonden en ik op een gegeven moment 2 pionnen achter stond. Daarna won ik weer een pion terug maar ik stond nog steeds verloren. Op het eind blunderde mijn tegenstander en won ik uiteindelijk toch nog.

Evie: Ik deed in de opening een onnauwkeurige zet, waardoor ik een lastige stelling kreeg. Na nog een onnauwkeurige zet dacht ik dat ik totaal verloren stond, maar ik had nog kunnen proberen het te keepen. Ik speelde echter een andere zet en verloor toen heel snel.

Roger: Ik kwam heel goed te staan. Gewonnen eindspel, speelde iets te snel en miste een goede zet van hem. Hij kwam toen opeens nog beter te staan en ik moest het nog ff keepen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten