zondag 22 december 2013

Verslag Anna-Maja ronde 1-5




De eerste ronde speelde ik tegen een Armeense. Ik won in de partij een pion, alleen kreeg mijn tegenstandster daarvoor compensatie. Na wat onnauwkeurige zetten moest ik de pion inleveren en gingen de dames van het bord af. Het eindspel was gelijk, alleen deed mijn tegenstandster een onhandige zet waar ik niet van profiteerde, dus werd het remise. Ik was pas om half 12 klaar en kwam net te laat voor het avondeten.

De tweede ronde speelde ik tegen een Amerikaanse. Ik kreeg na de opening al snel voordeel. Het was nog wel even moeilijk. Toch won ik 2 pionnen, alleen blunderde ik 1 pion weg in tijdnood. Toen was de stelling gelijk en ging ik proberen om wat stukken af te ruilen. Na dameruil kon ik gemakkelijk het eindspel afmaken en was het punt binnen.

De derde ronde speelde ik tegen een Bulgaarse. Na de opening won ik al snel een pion. Mijn tegenstandster had daarvoor wel een loperpaar met prima compensatie, dus was het nog wel even lastig. Op een gegeven moment werd de stelling een beetje wanhopig voor me. Gelukkig ruilde mijn tegenstandster de dames af, waarna ik in het eindspel gewonnen stond, ook al was het een ongelijke lopereindspel.




In de nacht gingen plotseling de brandalarmen af. Dit bleek dus vals alarm te zijn. Hierdoor kon ik niet zo goed slapen, omdat we naar buiten gingen. Ik moest ook nog erg vroeg opstaan. Deze dag was er namelijk de dag met een dubbele ronde en begon de eerste om 9.00.

De vierde ronde moest ik tegen een Indiaanse. Ze speelde heel erg goed en het was moeilijk om er wat van te maken. In het eindspel stond ik al een paar pionnen achter en moest ik opgeven.

De vijfde ronde moest ik tegen een Franse. De opening verliep wel goed en de stelling was wel ongeveer gelijk, alleen dacht mijn tegenstandster me te slim af te zijn met ‘tactiek’. Ze had het niet goed berekend, dus won ik een pion. Ik moest nog wel even goed spelen, want ze had nog een paar trucjes die ik gelukkig kon ontwijken. Na een paar schaakjes met de dame kon ze opgeven, want ze ging bijna mat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten